Strona główna » Reformulacja

Reformulacja

« Back to Glossary Index

Reformulacja to proces podczas którego modyfikuje się składniki danych perfum, przy zachowaniu tej samej nazwy. Receptura może ulec wzbogaceniu o nowe nuty ale też może zubożeć względem pierwotnego składu. Mogą się w niej zmienić proporcje. W konsekwencji zapach ulega zmianie. Niekiedy zmiana bywa bardzo mała, ale zdarza się, że różnica jest bardzo odczuwalna. Reformulacja perfum wykonana może być z kilku powodów. Może to być konieczność obniżenia kosztu produkcji perfum – wówczas naturalne składniki zastępowana są syntetycznymi bądź proporcje ulegają zmianie na korzyść syntetyków. Inny powód to chęć odświeżenia zapachu – jest to sposób zaistnienia na rynku z niejako nowym, zmodyfikowanym nieco zapachem. Koszty takiej kampanii są wówczas znacznie niższe niż w przypadku produkcji całkiem nowego zapachu. Kolejnym powodem bywa konieczność dostosowania składu perfum do obowiązującego na świecie prawa. Organizacja IFRA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Substancji Zapachowych) cały czas dba o dostosowywanie reguł bezpieczeństwa dla konsumentów. W ten sposób reguluje używanie niektórych produktów. Dba również o to, aby w perfumach nie znajdowały się składniki mogące powodować reakcje alergiczne. Marki bardzo rzadko informują konsumentów o reformulacji, prawdopodobnie w obawie przed utratą klientów. Jest to z pewnością duże ryzyko, dlatego można założyć, że marki, które otwarcie informują o dokonaniu reformulacji muszą mieć do tego solidne podstawy poprzedzone wieloma testami. Niestety bardzo często użytkownik perfum przekonuje się o tym dopiero w momencie kiedy zakupi kolejny flakon i zapach okaże się inny lub mniej trwały. Nie zawsze reformulacja musi oznaczać pogorszenie zapachu, równie dobrze taki zabieg modyfikacji może spowodować, że zapach zyska i będzie znacznie lepiej postrzegany przez konsumentów. Perfumy powstają w ramach wielu testów, chęć tworzenia nowych kompozycji, zapachów, formuł wydaje się tu być całkiem naturalna – podobnie rzecz ma się z reformulacją – każda może się okazać sukcesem albo porażką.

« Wróć do listy pojęć