Strona główna » Blotter

Blotter

« Back to Glossary Index

Blotter to pasek papieru wykorzystywany najczęściej do testowania zapachów perfum. Wykorzystywany jest przez twórców perfum, w procesie komponowania zapachów a także przez konsumentów w celu poznania testowanego zapachu. Zazwyczaj ma kształt prostokątu o wymiarach około 1 cm na kilkanaście centymetrów. Papier, z którego wykonany jest blotter powinien być jak najbardziej naturalny, pozbawiony domieszek. Korzystając z blottera w celu przetestowania perfum należy pamiętać, żeby spryskać papierek z odległości kilkudziesięciu centymetrów (aby go nie przemoczyć) a także aby odczekać kilkanaście sekund przed wąchaniem (aby zdążył odparować alkohol z paska). Wówczas poczujemy właściwy zapach. Warto pamiętać, aby zapach sprawdzić również na skórze, ponieważ skóra jest inną bazą dla perfum niż papier i może się okazać, że finalnie nie będziemy zadowoleni z efektu. Nasączony blotter trzyma zapach bardzo długo, może pachnieć tygodniami – dlatego testując różne zapachy konsumenci często decydują się na zapisanie na pasku nazwy perfum, aby po jakimś czasie potrzebnym na zastanowienie się pamiętać, które perfumy kupić. Blottery często wytępują pod innymi nazwami np. paski zapachowe, paski testowe, paski do perfum lub paski do testowania aromatów. Można je zakupić w sklepach specjalistycznych. To na co warto zwrócić szczególną uwagę, to na gramaturę papieru, z którego wykonany jest pasek. Ta najlepsza powinna sięgać 180-250 [g/m²]. W przeciwnym wypadku blottery mogą okazać się słabymi nośnikami zapachu, mogą również przemakać i szybko się niszczyć. Coraz częściej marki decydują się na produkcję blotterów opatrzonych własnym brandem. Takie paski mają często oryginalny kształt, bądź unikalne zdobienia. Wśród konsumentów często można spotkać się z opinią, że blottery powinny być w kolorze jasnym (białym) aby zanotowanie zapachu nie nastręczało problemów. Brandowanie blotterów zdaje się rozwiązywać ten problem. Dlatego na rynku spotkamy również blottery w kolorze czarnym.

« Wróć do listy pojęć